Dubbele finaliteit
Overzicht richtingen dubbele finaliteit.
1. Bedrijf en organisatie
Deze richting bestaat uit een brede en evenwichtige vorming. Ze biedt inzicht in de algemene economie maar is ook gericht op het verwerven van vaardigheden van boekhoudkundige, commerciële en Human Resources-activiteiten. De perfecte studierichting voor wie houdt van ondernemerschap.
Wat is de inhoud van het lessenpakket?
Je krijgt een brede basisvorming talen, wiskunde en wetenschappen gekoppeld aan theorie en praktijk eigen aan de studierichting.Je krijgt een theoretische achtergrond in algemene economie en bedrijfswetenschappen.
Je ontwikkelt administratieve en commerciële competenties (boekhouding, personeelsbeheer, marketing, internationale handel, logistiek)Je leert informaticatoepassingen doelgericht inzetten.Je leert om op een efficiënte, kwaliteitsvolle en klantgerichte manier communiceren, adviseren en begeleiden.
Wat biedt SMO binnen deze studierichting aan in de derde graad?
2. Maatschappij en welzijn
Ben je gefascineerd door menselijk (gezondheids)gedrag? Wil je alles weten over de levensloop van de mens? Wil je kinderen, volwassenen ondersteunen, begeleiden? Wil je sociale, pedagogische- en communicatieve vaardigheden leren? Dan is Maatschappij en welzijn jou op het lijf geschreven!
Wat is de inhoud van het lessenpakket?
Maatschappij en welzijn, het vroegere Sociale en Technische Wetenschappen, biedt je een brede vorming aan op sociaal, wetenschappelijk en technisch vlak. Het is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit die je voorbereidt op doorstroom naar voortgezette opleidingen in de sociale, agogische, gezondheids- en onderwijssector.
In functie van zorg verlenen en begeleiding ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot gezondheidsbevordering, ontwikkelingspsychologie, pedagogisch handelen, communicatie, de mens en zijn plaats in de samenleving en fysiologie en anatomie. Op basis daarvan leren leerlingen vanuit een holistische mensvisie en in een gezinscontext (indirecte) zorg en begeleidingsactiviteiten uitvoeren met oog voor de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen.
Vanuit een theoretische benadering leer je naar de mens en diverse samenleving kijken en naar zorgverlening en begeleiding. Hierbij gaat de aandacht naar de ontwikkeling en het gedrag van mensen én naar aspecten van anatomie en fysiologie.