BSO

Overzicht richtingen BSO

Office en retail

De leerlingen krijgen een basismodule administratief medewerker aangeboden. De administratieve medewerker staat in voor het onthaal, het bedienen van de telefoon, het verwerken van de post, het bijhouden van de agenda, het archiveren, de correspondentie en het uitvoeren van ondersteunende administratieve taken. Hij wordt ook ingeschakeld voor uitvoerende taken in de aankoopadministratie, verkoopadministratie en boekhouding. Het ondersteunen van vergaderingen behoort eveneens tot het takenpakket.

Aanvullend bij de basismodule wordt de keuzemodule verkoopmedewerker (minor) aangeboden. De verkoopmedewerker werkt zowel in de kleine detailhandel als in de groothandel en dit in zowel de food- als non-food sector.De verkoper heeft te maken met allerlei aspecten van het verkoopvak. Het contact met de klant staat voorop, zowel bij het voeren van het verkoopgesprek als bij de financiële afhandeling. De verkoper besteedt ook een deel van zijn tijd aan het op aantrekkelijke wijze presenteren van artikelen en het schoonhouden van de winkel. Hij zorgt dat de presentaties op orde blijven en de voorraad in de verkoopruimte aangevuld blijft. Hij staat ook in voor het ontvangen en opslaan van de goederen.
De verkoopmedewerker kan ook belast worden met taken rond visual merchandising. Hij is dan verantwoordelijk voor het uitvoeren van presentaties in de winkel en in de etalage. De presentaties moeten door de uitstraling verkoopbevorderend en responsverhogend werken.

De geïntegreerde proef

De overheid verplicht de scholen ertoe in alle BSO-studierichtingen een geïntegreerde proef te organiseren in het tweede leerjaar van de derde graad en in het derde leerjaar van de derde graad.
Hierin toetst men de beroepsbekwaamheid waarvoor de gevolgde studierichting opleidt.

Uitwegen na het secundair onderwijs?

Op het einde van het tweede leerjaar van de derde graad hebben de leerlingen van Office & Retail (Kantoor en Verkoop) de competenties verworven om te starten als:


• Beginnend receptionist, beginnend administratief medewerker, beginnend medewerker secretariaat en beginnend medewerker boekhouding;
• Aanvullend hebben ze ook de competenties verworven van ofwel beginnend verkoopmedewerker ofwel beginnend logistiek medewerker ofwel beginnend medewerker klantendienst.

Na het tweede leerjaar van de derde graad hebben de leerlingen een getuigschrift, geen diploma. Dit krijgen ze wel als ze doorstromen naar één van volgende specialisatiejaren:

• Business Support BSO
• Logistiek BSO
• Sales BSO
• Visual Merchandising BSO


Terug naar overzicht 3e graad


Infobrochure 3e graad - 6e + 7e jaar

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x