Laptops op SMO

Onze visie

Onze wereld digitaliseert steeds meer. Die digitalisering zet zich ook door in het onderwijs. Door de coronaperiode werd dit proces nog versneld.

Het is de taak van onderwijs om leerlingen de nodige kennis en vaardigheden bij te brengen en de digitale wereld te laten verkennen. Op die manier kunnen onze jongeren deelnemen aan die veranderende samenleving. Door digitale middelen in te zetten, geven we de leerlingen bovendien meer leerkansen.

Al onze leerlingen beschikken over een laptop van de school.

Enkele voordelen

• Elke leerling beschikt over hetzelfde type laptop met dezelfde software. Zo worden digitale ongelijke kansen afgebouwd.
  • ICT-vaardigheden kunnen in élke les aangescherpt worden.
  • De leerkracht kan makkelijker extra ondersteuning bieden en beter differentiëren.
  • De leerkracht krijgt een groter arsenaal aan werkvormen ter beschikking waartussen flexibel kan gewisseld worden.
  • De leerlingen kunnen in de les én thuis efficiënter gebruik maken van het toenemend aanbod aan educatieve digitale leermiddelen.
  • ...

Voortaan een hele dag op de computer?

Dat is niet de bedoeling! Net als je ander schoolmateriaal breng je je laptop WEL elke dag mee naar school en neem je die na de les mee naar huis.

De laptop is echter een middel en geen doel op zich. Als de laptop het leren niet efficiënter, effectiever of uitdagender maakt, zal de laptop voor die les of dat lesonderdeel niet gebruikt worden.

Praktisch - financieel

Je haalt het toestel samen met je boekenpakket op. De school blijft eigenaar van de laptop, maar als leerling krijg je gebruiksrecht en ben je zelf verantwoordelijk voor het toestel. Je houdt je laptop bij, ook tijdens vakanties, zolang je op SMO bent ingeschreven. Je betaalt hiervoor een jaarlijkse gebruiksvergoeding van 50 euro en een waarborg van 100 euro. Verlaat je de school? Je bezorgt je laptop terug. Indien het toestel in goede staat wordt ingeleverd, dan krijg je je waarborg terug.

Het toestel

1e graad: DELL Latitude 3420, XCTO, i3 – 8GB (Ram) – 128 GB SSD – Full HD scherm 14”

2e en 3e graad: LENOVO Thinkpad E14 Gen 3 -Ryzen 3 - 8GB (RAM) - 128 GB SSD- Full HD scherm 14"

We kiezen voor een business toestel dat van uitstekende kwaliteit is. Het toestel is robuuster gemaakt om dikwijls te transporteren en intensiever te gebruiken. Hiermee willen we schadegevallen beperken, dus ook de kostprijs voor de ouders.

Het toestel wordt geleverd in een hoogwaardige laptoptas.

Ook alle nodige software die in de les of thuis moet gebruikt worden, is vooraf geïnstalleerd. De leerlingen behouden hun Microsoft 365 account.

De dienstverlening

De dienstverlening houdt next business day on site garantie in. Dit betekent dat defecten onder garantie binnen de 1 tot 2 werkdagen opgelost zijn. Alle herstellingen gebeuren op school of tijdens vakantieperiodes bij je thuis.

Daarnaast voorziet de dienstverlening ook een verzekering tegen schade die niet onder de garantiebepaling valt (bv een gebroken scherm). Al deze herstellingen worden door de leverancier op school (of thuis) gedaan met een vrijstelling (franchise) van € 39 die je zelf betaalt.

Waarom SMO? Daarom!

Onze troeven